Thursday, January 4, 2007

Roy Campbell - Communion


Trompet trio's zijn redelijk zeldzaam (trompet/bas/percussie). Tomasz Stanko heeft er één (Bluish), Don Cherry heeft er twee (Blue Lake en op Charlie Haden's The Montreal Tapes) het Chicago Underground Trio heeft er één (Slon), maar dat is het zowat denk ik. Voorts zijn het variaties, met gitaar (Chet Baker), elektronica (Arve Henriksen), marimba (Schaphorst) maar dus altijd met een harmonische begeleiding. Wie er nog kent, mag me die altijd doorgeven. Anderzijds zijn er tientallen en tientallen sax trio's. Waarom dat zo is, is me niet meteen duidelijk. Zijn er meer saxofonisten dan trompetisten? Is de "range" van een sax groter om een ganse CD te blijven boeien? Wat het ook moge zijn, Roy Campbell heeft drie CD's met trompet trio : Ancestral Homeland, Ethnic Stew & Brew and Communion. William Parker speelt bas op de drie, de drummer is respectievelijk Zen Matsuura, Hamid Drake en Reggie Nicholson. De drie CD's zijn aanraders. Communion biedt in mijn ogen iets meer variatie in het spel dan de andere twee. Campbell is een technisch zeer sterk trompetist, maar zijn muzikale ruimte is nog een stuk groter. Stevig gebaseerd in de blues, met openheid naar muziek uit andere continenten. Echte free jazz dus, met open oren. Ondanks - of dankzij - de beperkte bezetting, krijgen de andere muzikanten veel kans om te soleren en ook hun muzikale inbreng te geven. Alles is er mogelijk : de openheid en ademruimte die wordt gecreëerd, wordt door het trio perfect ingevuld : meeslepend, gevoelig, meditatief, boeiend.

3 comments:

Anonymous said...

Ik heb je cd-lijst eens bekeken. Het is altijd boeiend om te zien hoe de collectie van anderen overeenkomt en verschilt van de jouwe. Waar heb je deze cd gevonden?

Masahiko Togashi
Bura Bura

Stef said...

Bestellen via internet. In een platenwinkel heb ik die nooit gezien. Knappe CD, met Steve Lacy, Don Cherry en Dave Holland.

Anonymous said...

Ik heb ooit al gezocht naar een online shop waar ze die cd verkopen. Helaas zonder succes...