Tuesday, January 2, 2007

Hoe begin je met freejazz?

... in mijn geval per vergissing. Ik was in vroeger jaren een echte fusiongek, vooral dan John McLaughlin , maar ik had ook de LP "Timeless" van John Abercrombie met Jan Hammer en Jack DeJohnette. Toen ik een nieuwe LP vond met Abercrombie en DeJohnette heb ik die meteen gekocht. Alleen was dit geen fusion, maar freejazz, met Lester Bowie op trompet en Eddy Gomez op bas. Ik vond die muziek eerlijk gezegd echt niet om naar te luisteren, maar omdat ik hier geld voor had betaald, heb ik me verplicht om er naar te luisteren (als zelfstraf om af te leren om te kopen zonder eerst te beluisteren!). En jawel, na zo ongeveer 30 keer beluisteren vond ik die muziek niet minder dan fantastisch. Sinds dat moment ben ik freejazz blijven kopen. En toegegeven, zelfs na al die jaren, zijn er zaken tussen die ik ook echt niet kan beluisteren, alleen is mijn gevoel voor zelfstraf met de jaren wat afgezwakt.

1 comment:

Anonymous said...

Iedereen heeft zijn eigen muzikale voorgeschiedenis. Ikzelf ben vooral via Zappa bij veel genres (o.a. jazz en klassiek) terecht gekomen. Wat freejazz betreft, hebben de concerten van Albert Mangelsdorff mij over de streep getrokken. Deze trombonist improviseert zo aanstekelijk dat ik me er telkens op betrap zelf mee te neuriën. Als ik mensen die benieuwd zijn iets aanraad, kies ik zijn gemakkelijk verkrijgbare (o.a. in de Fnac) en licht verteerbare CD "Triplicity" (met Arild Andersen op bas eb Pierre Favre op drums).