Friday, January 5, 2007

Other Dimensions In Music


Other Dimensions In Music is een unieke band. Met Roy Campbell op trompet en blokfluit, Daniel Carter op sax en trompet, William Parker op bas en Rashid Bakr op drums. De eerste CD die ik van hen kocht was "Time is of the Essence, The Essence is of Time", met bijkomend Matthew Shipp op piano, en die door All Music Guide de hemel werd ingeprezen. Die CD vond ik toen, en nu nog altijd, niet te beluisteren. Dus dacht ik : al de rest zal ook wel meer van hetzelfde zijn. Vorige zomer kreeg ik echter het boek "New York is Now : the new wave in free jazz" van Phill Freeman cadeau (dank u, Tom!). Daarin werd Other Dimensions in Music de hemel ingeprezen, maar werd "Time is of the Essence ..." als zeer slecht bestempeld. En inderdaad, nu heb ik hun twee andere CD's en die zijn absoluut fantastisch. Van het mooiste dat freejazz te bieden heeft.


Moraal van het verhaal : geloof critici nooit en oordeel zelf! (en zorg ervoor dat je af en toe een cadeau krijgt)


Vraag van het verhaal : maar moeten we dan echt alles eerst kopen voor we weten of het goed is?

(ik denk dat ik nu tijdelijk wat over Roy Campbell ga zwijgen)

No comments: