Monday, July 30, 2007

Lucien Dubuis - Tovorak (Tovorak Records, 2005) ****


Dit sax trio geleid door de Zwitserse rietblazer Lucien Dubuis funkt en rockt van begin tot eind, zonder stoppen, zonder pauseren, spelend alsof hun leven ervan af hangt. De muziek is zeer beïnvloed door rock, en is bij momenten te vergelijken met de beste stukken van The Happy Apple of het Belgische Slang. Dubuis speelt werkelijk zeer goed, en doet bij momenten denken aan Ken Vandermark, en dat is een groot compliment. Hij is één van de top jonge saxofonisten in Europa, en speelde onder andere bij het European Young Jazz Orchestra, en voor dit trio wordt hij begeleid door Roman Nowka op bas en gitaar, en Lionel Friedl op drums, voorwerpen en dans (?). De nummers zijn kort, 14 voor de ganse CD, maar deze compactheid is natuurlijk een deel van de sterkte ervan. Ja, er wordt gesolo'd op dit album, en de solo's zijn sterk, maar de echte kracht gaat uit van de ritmes en de volgehouden energie die dit trio uitstraalt. Ze omschrijven zichzelf als "Imagine a chromosomic mingling of a touch of John Coltrane genes and the DNA of the Beastie Boys: the Crossover Jazz Trio just enjoys playing the jazz stuff, just as Madonna would enjoy sex after a year in jail, with lust !"

Dat is duidelijk, en het is ook een redelijk correcte omschrijving van hun muziek. Maar waar de CD over gaat, blijft een mysterie, ondanks (of door?) de verklaring die wordt gegeven : "Tovorak, the monster with spines, learned the fabulous techniques of the Sumo for many years and is now back to save the world. But can he resist the indecent and hysterical offers of Samantha, Britney, Lorie, Kent and Falbala ? Will he be able to transcend his own weakness and see his quest of a phantasmagorical paradise through?"

Wat de verklaring ook mag zijn, doet er weinig toe, dit is prima muziek, die enkele nieuwe invalshoeken biedt voor freejazz, en zeker fun van begin tot eind. De moeite van het zoeken waard!

Luister naar enkele sound samples :

Non Pas
'veux pas dormir
HPC1erE
Dear Mr. Crunch


For the English version, click HERE

No comments: